0. 2020-2021 repertoireplan

Kære abonnent.

Næste års program spænder over cabaret, musical og syngespil, teaterkoncert, komedie og klassisk skuespil – “lidt for enhver smag”. Vi byder på kaffe og kage på cafeeftermiddagene kl. 15.

For at opnå abonnementsrabatter til Baltoppens forestillinger, skal du købe billetter til minimum 3 af TEMAs teaterforestillinger.

Som noget nyt kan du på en bonus ved køb af 4 forestillinger. Du får to fribilletter til en forestilling, som vi har udvalgt.

Birgitte Sørensen, formand for TEMA

Sæsonkatalog 2020 – 2021:

sæson forside 20-21

Velkommen
TEMA – teater i Baltoppen  præsenterer med stor glæde det udvalg af scenekunst, vi har fundet interessant, relevant og væsentligt at præsentere i Baltoppen LIVE.
Der er åbenlyse fordele ved at blive medlem af den lokale teaterforening. Udover rabatten sparer man transporten ind til Københavns teatre og besværet med at finde parkeringsplads til bilen
eller vente på S-toget. Før og efter forestillingerne kan man møde mange af Ballerups aktive borgere, som byder nye medlemmer varmt velkommen.

TEMA – teater i Baltoppen
præsenterer:

SØNDAG 27/9 2020 15:00
HURRA!

Liva Hurra

TIRSDAG 27/10 2020 19:30

DEN GERRIGE

Den gerrige

FREDAG 6/11 2020 19:30
ET DUKKEHJEMEt dukkehjem

Kvinde og mand kæmper en sej kamp for frihed eller kærligheden i familien i Det Kgl. Teaters ’Et dukkehjem’. Ibsen kan stadig sparke fra sig.

Dukkehjem

Politikens anmeldelse af Et Dukkehjem, Det kgl. Teater. monna.dithmer@pol.dk

Tekst: Henrik Ibsen. Iscen. og bearb.: Anna Balslev. Scen.: Jonas Fly. Til 17.12.

♥♥♥♥

Familien er en kampzone, og kærligheden et fængsel. Sådan var det for Ibsen i slutningen af det 19. århundrede, og sådan som hans dramaer bliver ved og ved med at blive opført, peger det på, at vi altså endnu ikke er kommet fri af den kampzone.

Forførende udstiller lærkefuglen Nora og hendes bankdirektørmand deres familielykke i Det Kgl. Teaters ’Et dukkehjem’, som 2020-typisk tager sig ud som den rene voksenlegestue. Med deres trofæbørn tavst installeret i baggrunden henvender de sig direkte til os, fortroligt smilende, som poserede de på de sociale medier, hvor vi som overvågende følgere er med til at fastholde Nora i perfekthedskulturens indelukke.

Umuligt at undslippe, ligesom Jonas Flys glatpolerede parforholdsbunker viser det. Her er ingen dør, Nora til slut kan smække med. Sicilia Gadborg Høegh flagrer rundt som dukkehjemmets livgivende varmelegeme, smittende legesyg går hun til makronerne. Rørende i sit ihærdige forsøg på at gøre alle glade, selv om hendes familiegame udvikler sig mere og mere desperat.

Noget af det fine ved talentstærke Anna Balslevs kropsligt og visuelt vitale iscenesættelse er, at kærligheden mellem Nora og Torvald netop ikke virker som det rene fake. De to hengiver sig til den gamle kønnede leg, så det både virker sjovt og sanseligt medrivende med Peter Christoffersens herligt selvoptagne, forstokkede slapstickmand, der henrykt lader sig forføre af dukkehustruens flirtemanøvrer med at lokke flere lommepenge ud af ham.

Dermed oplevede jeg også et reelt tab, når dukkehjemmet krakelerer, og kaskader af sne begynder at vælte ind, så trofæbørnene ligger begravet i dyngerne som taberne i dramaet. Sådan er det jo i et godt Ibsen-drama: Det slår revner i familien, når de gamle hemmeligheder vælter frem. Nora har flagret rundt for at dække over, at hun for at redde sin dengang syge mand har lånt en stor sum penge og forfalsket en underskrift. I kærlighedens navn.

Som det fremgår af den nedbarberede Ibsen-tekst med spids nutidspointe: Kærlighed og økonomi går hånd i hånd. Alle står i kærlighedsgæld til hinanden eller skylder hinanden noget helt kontant. Skyldneren Nora er den, alle de andre kræver noget af: Hendes råfornuftige veninde fru Linde (Sofie Torp) vil have et job i banken, den skrantende husven dr. Rank – her queeret til kvinde (Ida Cæcilie Rasmussen) – vil have kærlighed, mens den forbitrede sagfører Krogstad (Mikkel Arndt) kræver fuld valuta for sine udlånte penge.

Presset til point of no return overgiver Nora sig til sin romantiske drøm om, at ’det vidunderlige’ vil ske: Kærligheden vil vinde over pengene og den tvangsperfekte happy familie. Men her stopper legen for Torvald, der barsk agerer patriarkatets mand.

Og her har forestillingen tydeligvis selv svært ved at håndtere gearskiftet fra det legende til det autentiskeshowdown med Noras altafgørende hamskifte til selvstændig kvinde. Svært i dag ikke at virke som en frigørelseskliché, skønt forestillingens Nora gør det godt, mens ægtemanden for stift kæmper for at finde en grimasse, der kan passe. Men ud slipper Nora. I isnende, befriende overgivelse danser hun rundt og går i knæ i den faldende sne. Fanget i følelsesakvariet

FREDAG 11/12 2020 19:30
EMMA UDE AF TAKT
Emma ude af takt

TORSDAG 28/1 2021 18:00
ROBIN HOODRobin Hood

TORSDAG 11/2 2021 19:30
EKS-MÆND
Eks-mænd

TORSDAG 25/2 2021 19:30
BLINKENDE LYGTERBlinkende lygter

TIRSDAG 16/3 2021 19:30
DE TRE MUSKETERERDe tre musketerer

TIRSDAG 23/3 2021 19:30
SOMMER I TYROL
Sommer i Tyrol

SØNDAG 11/4 2021 15:00
NOTHING ’BOUT MENothing 'bout me

TIRSDAG 20/4 2021 19:30
OPERA SKAL GØRE ONDT!
Opera skal gøre ondt